‘blog van Brambonius’

juni 28, 2007

Werk…

Filed under: filosofie, uit het leven gegrepen — brambonius @ 5:53 pm

(dit is deel van een oudere blog, ooit als 1 geheel gepost op http://www.myspace.com/bramc in het engels, en nu vertaald en in 2 geknipt en wat uitgebreid…)

hmm…

Werk is belangrijk! Mensen die vragen wat je doet om je brood te verdienen denken dikwijls dat ze je identiteit daarvan kunnen afleiden. ‘Wat doe jij’ is een belangrijke vraag als je iets te weten wil komen over iemand, en meestal wordt daar puur het betaalde werk dat ze verrichten mee bedoeld…

Wat ‘doe ik’? Ik zorg gewoon voor het groen in Antwerpen 2060, eigenlijk vooral omdat ik geld nodig heb om een gezinnetje te beginnen en zo… Maar ik ben blij met de job, want ik doe toch iets dat de wereld een beetje mooier probeert te maken (of het verval tegen te gaan) Al is het maar grasmaaien, plantjes planten, onkruid wieden of zwerfvuil verijderen…

Ooit liep ik achter de vuilkar vuilzakken te verzamelen om geld te verdienen… Misschien was dat wel de zinnigste betaalde job die ik ooit gehad heb. stel je voor dat de vuilnismannen nix meer zouden doen. In minder dan geen tijd zou de wereld herschapen zijn in een enorm stort, en zou er overal rommel liggen, zou alles stinken, en vol vliegen zitten.
Soms zijn de simpelste jobs de belangrijkste, soms zijn de vuilste jons eigenlijk diegene die het meeste verschil maken… Laten we ook niet vergeten dat leraars en doctors in het romeinse rijk slaven waren… Er is geen enkele logische reden om werken op een buro hoger aan te slagen dan handwerk, dat is gewoon historisch zo gegroeid denk ik… Alle soorten werk zijn nodig in een samenleving, en dikwijls zijn het juist bepaalde ‘hoge’ functies die het minst nodig zijn… (of beroepen als notaris, een samenleving zou die perfect kunnen missen)

In ieder geval, een mens zijn waarde hangt niet af van de dingen die hij voor geld doet, en nog minder van de hoeveelheid geld die hij/zij ermee verdient! Onze indentiteit ligt daar niet in. HEt is belangrijk om dingen te doen die ‘het verschil maken’, betaald of onbetaald maakt dan niet zoveel uit eigenlijk… Ben ik de kerel in oranje die gras maait op het stuyvenberdplein of ben ik de weirdo die ‘father I am tired’ zingt, een nummer waarvan mensen zeggen dat het hen aanspreekt, maar waar ik noot geld mee zal verdienen? Of ben ik de vriend, de geliefde, de jongen die probeert volgeling van Christus te zijn? Ik weet het niet…

Ik wil gekend zijn om de liefde die ik kan geven!!! De rest zijn maar details!!!

shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

