‘blog van Brambonius’

juli 15, 2007

vliegende bezems en dergelijke…

Filed under: Christendom, filosofie, fundamentalisme, occultisme, verhalen — Tags: , , , — brambonius @ 10:44 am

In de aanloop van het laatste Hary Potter verhaal eens wat gedachten over magie, en ‘occultisme’, zaken die veel christenen bezighouden en bangmaken. Waarschijnlijk zal bij het laatste Harry Potterboek de hele discussie terug oplaaien, en daarom begin ik nu al na te denken over wat te zeggen in zulkse discussies… Want ik heb het idee dat een aantal blinde vlekken van onze eigen maatschappij gezien moeten worden om deze (en andere discussies) in het juiste licht te bekijken!!

‘Occultisme’ is volgens veel christenen een groot gevaar. Los van het feit dat het woord zelf niet uit de bijbel komt, komen ook alle definities ervan, net zoals onze invullingen van het in de bijbel gebruike woord ‘toverij’ (pharmakeia in het nieuwe testament, waar ons woord pharmacie van afgeleid is) van veel latere datum en zijn beinvloed door ideëen van verschillende tijdsgeesten die weinig met het christendom te maken hebben.

Neem nu de magie van Harry Potter, die volgens sommige Christenen zo gevaarlijk is: Vliegende bezems en toverstokjes dus, zouden een probleem zijn. Wat bijvoorbeeld voor de meesten geen probleem is is een atoombom, of een laserkanon, of een verkleiningsmachine… Maar een mens veranderen in een kikker is dan weer niet oké… Waar trekken we de lijn? Is die er? Een Science-fictionschrijver, Arthur C. Clarke heef ooit het volgende gezegd :”Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic” En ik denk dat dat waarder is dan we denken, en dat ondanks onze seculiere mythes van de verlichting het inderdaad één pot nat is, en dat technologie en dat soort magie uiteindelijk niet zoveel van elkaar verschillen…

Wat is dan de magie uit de oude tijden waar de bijbel voor waarschuwt? Een ingaan tegen de natuurwetten kan dat zeker niet zijn, want zolang zijn die nog niet geformuleerd. De natuurwetenschappen zijn trouwens onstaan uit de magie! Niet alleen Newton, ontdekker van de zwaartekracht, was een alchemist, maar tot ver in de 18e eeuw waren de meeste grote wetenschappers nog bezig met alchemie en astrologie… Uiteindelijk heeft bij ons het materialistische denken van de verliching gewonnen en is er alleen de materiele kant overgebleven, maar eigenlijk is de bron dezelfde: honger naar kennis, en naar macht…

Daar zit de kern van de magie, die ons als Christen verboden is: een honger naar macht, waarbij inderdaad dikwijls ook occulte machten aangewend worden (occult = verborgen) maar die zijn niet de kern, het gaat om een terugkeren naar de belofte van de slang uit het paradijs! Het resultaat is hetzelfde, al hebben we de magie ontdaan van het magische en hebben we alleen datgene wat puur wetenschappelijk is overgehouden: de belofte van de slang dat we kennis zouden krijgen en ‘als God zijn’. Daar zijn we nu met de wetenschap veel verder in geraakt dan we ooit een magier, alchemist of astroloog in het verleden geraakt is!!

Wat zouden we ons druk maken om wicca en Harry Potter en de atoombom accepteren??? Wetenschap en moderne technologie technologie zijn eveneens ware kinderen van magie en alchemie, en ze mogen ons niet teveel beheersen!! Technologie is niet neutraal, en altijd iets waar we voor moeten oppassen…

Terug naar de echte magie. We moeten inderdaad echt wel oppassen voor ‘invocatieve magie’, iets wat in Harry Potter niet gebruikt wordt, de gefantaseerde magie wordt daar eerder technologisch bekeken. Het is een reëel gevaar als mensen echt gaan rommelen met duistere machten om zelf macht te krijgen. Uiteindelijk komt het neer op ‘the things you own end up owning you’. Maar ook daar: technologie, kennis en niet in het minst geld hebben hetzelfde effect, daar heb je geen demonische machten voor nodig!!

Wat Harry Potter betreft, persoonlijk heb ik meer problemen met James Bond denk ik…

Shalom

Bram

5 reacties »

  1. De atoombom “accepteren” we ook niet. Alleen die wordt ons door de strot gedouwd door onze regering die het uiteraard beter weet dan de burgers. Zelfs al zegt 99,99% van de bevolking van een land dat er geen atoomwapens mogen zijn, de regering doet maar wat ze wil.

    Maar net zo goed als ik geen Harry Potter in mijn huishouden accepteer, accepteer ik ook geen atoombommen in mijn huis🙂

    Reactie door Gert-Jan — juli 15, 2007 @ 8:35 pm

  2. Hmm, interessant verband dat je daar legt tussen wetenschap en magie.
    Maar is het niet zo dat het christendom ook een beetje “magie” is,
    zeker als je kijkt naar de “wonderen” die er soms kunne gebeuren.
    Jezus is voor mij al een enorm wonder geweest, kzou het ook soms magie kunne noeme
    wat hij allemaal voor mij heeft gedaan.

    Magie omschrijf ik soms als een gebeurtenis, feit,…die niet rationeel verklaarbaar is.
    Wetenschap past in deze omschrijving niet echt in, maar geloof zeker!
    Maar magie is inderdaad ook een streven naar macht en daar passen beiden in denk ik:
    zowel wetenschap en geloof. Wetenschap zeker zoals de filosoof Francis Bacon het heeft gezegd:
    kennis is macht. En zoals Renée Descartes het subtiel zei: Heer en meester worden der natuur.
    Maar geloof krijgt soms ook die neigingen, jammer genoeg, want zo is het natuurlijk niet bedoelt. Macht krijgen over iemands gedrag, denken is geen goede zaak.

    Maar ja, ik heb niets tegen Harry Potter. Volgens mij is dat boek gewoon een bewijs
    dat mensen op zoek zijn naar iets meer in het leven.
    Naar een stukje magie, onverklaarbaarheid, wonder om uit het dagelijkse leven te ontsnappen.
    Kunnen we daar niet gebruik van maken om mensen dichter bij God te brengen?
    Want zoals ik al zei, God is voor mij “magie” geweest en is het nog steeds.

    Doe zo voort! Ik hou er van je kritiek te lezen!

    Liefs,
    je (schoon)zusje
    Elfi

    Reactie door zijn — juli 17, 2007 @ 10:06 am

  3. ikjongeman met langhaar tot op mijn schouders wil wicca meisjes of tovenaars jongen uitdagen om een echte vliegende heksenbezem tussen mijn benen de schuiven,waar op ik de steel met mijn beide handen stevig beet pakt en ook werkelijk echt hoog in de lucht ga vliegen op een zaterdag avond laat.dus wordt het zaterdag 27 juni 2009 om 24,00 uuur nabij de ijssel en over de brink te vliegen met de hele groep van de heksenschool en tovenaarsschool.dus ben ik op zoek naar een wicca meisje of tovenaarsjongen die bereid is om een echte heksenbezem tussen mijn benen te schuiven en ik dus op die heksenbezem hoog door te lucht vliegt en dat de hele groep mee komt op hun vliegende heksenbezems tot aam het grasveld bij camping de worp aan de andere kant van de ijssel tegen over de binnenstad van deventer.welke wicca meisje of tovenaarsjongen durft er een heksenbezem tussen mijn benen te schuiven?stuur foto en afspraak bericht rechtstreeks naar mijn mail adres;ottenjohn26@gmail.com

    Reactie door john johan otten — juni 17, 2009 @ 6:13 pm

  4. ik geloof niet dat er mensen in de wicca wereld zijn die op bezems kunnen vliegen, maar als je het tegendeel zou tegenkomen zeg het mij🙂

    Bram

    Reactie door brambonius — juni 17, 2009 @ 10:00 pm

  5. ik jongen ben op zoek naar en groep jongens die levens echte magische heksenbezems hebben die werkelijk en levens echt door te lucht kunnen vliegen,en op zoek naar een jongen die verplicht zo een vkliegende magische heksenbezem tusen mijn benen inschuift;zodat ik levens echt op zo een vliegende bezem door te lucht ga vligen op zo een levens echte magische heksenbezem.stuur foto en afspraak datum voor zaterdag op zondag in flevoland bij lelystad en almere naar mijn mail adres;ottenjohn26@gmail.com

    Reactie door john johan otten — augustus 24, 2009 @ 12:50 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

