‘blog van Brambonius’

oktober 7, 2007

klassenstrijd

 gegroet lezers

Al heel mijn leven heb ik het gevoel dat ik ‘anders’ ben. Geen idee waarom, geen idee hoe, maar ik mis dat ‘wij’-gevoel heel dikwijls

Sinds ik als arbeider bij de stad werk, heb ik opgemerkt dat er nog steeds een hoop mensen zijn die het begrip ‘klassenstrijd’ heel serieus nemen. Zoals een aantal zelfverklaarde ‘linkse rakkers’, waarvan er zelfs 1 bij de PVDA verkiesbaar geweest is. Die het hebben over ‘wij tegen de bazen’, en dat soort van dingen. Ook van veel anderen heb ik zo’n dingen gehoord, als of er een grote strijd is tussen de bazen en ‘de mensen op den buro’ enerzijds, en de gewone arbeiders anderzijds. Ik vrees dta ik daar net in kan volgen, en dat dat hele gedoe mij van geen kanten interesseert… Ik voel me ook helemaal geen arbeider. Niet dat ik iets tegen de mensen waartussen ik werk heb, integendeel, maar toch heb ik het gevoel dat ikzelf een heel ander soort mens ben: andere interesses, andere reacties, … Dat ‘wij’-gevoel daar zal ik nooit deel van zijn…

Ik denk dat ik altijd meer ‘middenklasse’ geweest ben. Wat dat ook moge wezen, al ben ik dat officieel niet nu. Maar dat is te vaag, en daar heb ik nooit een ‘wij’-gevoel van gehad evenmin. Ik merk nu alleen dat de arbeiders-sfeer gewoon zo anders is.

Student ben ik niet meer… Dus ook daar geen ‘wij’-gevoel meer. Al kom ik dikwijls beter overeen qua ideëen en gedachten met studenten dan met de mensen waartussen ik werk… Maar toch heb ik zelf nooit meegedaan met de typische studententoestanden, en ze hebben mij ook nooit zoveel geinteresseerd. Van het wereldje van de jazzstudio, waar ik jaren muziek gestudeerd heb, heb ik ook allang afscheid genomen. dat was ook niet mijn thuis…

Okay, maar mensen zeggen toch dat ik meer een kunstenaarstype ben. Zal wel zo zijn, maar toch kan ik mij mateloos irriteren aan kunstenaars van vanalle disciplines, omdat die zo irritant en ‘ivoren toren’ doen. Ik ben gewoon mens tussen de mensen, al val ik blijkbaar buiten de kategoriëen.

Als er ooit een echte klassenstrijd komt, dan slaap ik aan de zijlijn denk ik…

shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

