‘blog van Brambonius’

december 2, 2007

het doek valt over ‘hallo medechristentjes’

Filed under: Uncategorized, websites — Tags: , — brambonius @ 12:37 pm

 gegroet lezers; 

Lang is het ondertussen wel geleden dat ik de wereld lastigviel met mijn onregelmatig emailmagazine ‘hallo medechristentjes’, waarin ik mijn ideëen deelde over vanalle zaken die meestal wel iets met het geloof te maken hebben. Tijdgebrek en andere zaken hebben dat naar de achtergrond doen verdwijnen, al ben ik natuurlijk niet gestopt met denken. Ondertussen is er heel veel veranderd, in mijn leven, en soms ook in mijn ideëen… Maar hier toch een kopie van de laatste editie, waarmee ik dit hoofdstuk van ‘hallo medechristentjes’ volledig afsluit nu… (al zegt die misschien niet zoveel nieuw…)  

De rest van mijn ideëengoed zal op deze blog worden gezet…

<=-:-En dan nu het hoofdartikel: ‘ik ben christen’-:=>

hallo medechristentjes,

Ik ben Christen, dat wil zeggen: Ik ben een volgeling van Jezus Christus, God zelf die mens geworden is. Jezus Christus, die kwam om ons te leren en een voorbeeld te zijn, maar vooral ook als ‘lam Gods, dat wegneemt de zonde van de wereld’, door het offer aan het kruis…

Dat gezegd zijnde, loop ik soms verloren in het Christendom. En dat niet alleen in het pinkster/evangelische hoekje ervan -wat eigenlijk maar een takje is van de geschiedenis van het Christendom, ergens in de grotere stroom van het protestantisme- maar soms ook in het geheel. De hele geschiedenis van de kerk lijkt me zo on-Jezus, van keizer Constantinus en de kruistochten tot George Bush, van Cromwell tot de moderne TV-predikanten en de ‘God hates fags’-kerk van Fred Phelps. Het hele evangelie lijkt soms vervormd tot ‘zalig zijn de rijken, zalig zij die anderen verpletteren en oorlog voeren, zalig die de hemel voor hunzelf en hun kleine groepje opeisen en met plezier al de rest in de hel zien branden, zalig die Gods naam misbruiken en God in hun broek steken, zalig zijn zij, want ze zullen groot zijn in deze wereld, aanzien hebben en geschiedenis schrijven!’

Ikzelf lees totaal andere dingen in het evangelie, en als dat niet zo was dan zou ik ondertussen al mijn interesse in het christendom -met rede- hebben verloren! Als Jezus niet iets te bieden heeft dat deze wereld en zijn jungle-wetten en ego-aanbidding overstijgt, dan heeft het allemaal geen zin, dan is het deel van het probleem zonder dat er zelfs maar schijn van een oplossing is…

Ik wil de lege wegen van deze wereld niet volgen, ik wil Gods wegen volgen, en dat niet alleen maar in woorden, maar met heel mijn leven. Ik heb het zoveel gezegd en gehoord, maar ik heb toch het gevoel dat ik er lichtjaren vanaf sta en maar stapvoets vooruit kom. En toch zingen we in de kerk, dikwijls zelfs zonder na te denken, liedjes met texten als:

Jezus, alles geef ik U,
wat ik ben en heb
en wat ik ooit zal zijn.

Al mijn hoop,
mijn plannen en mijn tijd
leg ik in uw hand,
vertrouw ze aan U toe. (opwekking 582)

Hoe dikwijls zingen we texten als deze zonder er zelfs maar over na te denken wat die woorden inhouden? Als ik deze text hier zo overlees, denk ik niet aan af en toe als Christenen samenkomen en verder gewoon meedoen met de stroom van de wereld, ik denk eerder bijna aan een soort kloosterleven, of minstens aan een leven van mensen die in alles aan God denken, die Gods wegen belangrijker vinden dan de valse goden van consumptie, materialisme, kapitalisme, van de aanbidding van het zelf, belangrijker dan de valse religie van zogenaamde democratie, van de illusie van vooruitgang, dan de afleiding en propaganda van de massa-media, etcaetera. Die God op de eerste plaats stellen, en mensen op de tweede plaats boven alles wat materieel is, of boven hun eigen eer en trots…

Zo zou ik zelf willen zijn, nee wacht, zo zou ik moeten zijn als ik mezelf Christen durf te noemen… Niet van deze wereld, maar wel erin, als licht en zout, als ambassadeur van het Koninkrijk dat al onze scheppingen en systemen overstijgt.

Maar soms weet ik toch niet helemaal hoe… Heilige Geest help me alstublieft!!!!

shalom

Bram

ps: het hele ‘hallo medechristentjes’-archief staat op http://medechristentjes.web-log.nl (danku Ilse Driesse!!!)

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: