‘blog van Brambonius’

november 12, 2008

pas op voor het dispensationalisme II

een paar noten bij mij post van gisteren:

Ten eerste, de titel was eigenlijk maar een graptsje dat niemand door zal gehad hebben, een knipoog naar de titels die die-hard dispensationalist Marc verhoeven (de mens door wie ik dit alles ben gaan onderzoeken eigenlijk) aan zijn artikels op zijn waarschuwende site www.verhoeenmarc.be soms geeft; “pas op voor X”, met x zijnde alles van C.S. Lewis over heel vreemde sektes tot dingen als vineyard en zelfs ‘hyper- of ultradispentationalisme’. Een mens moet voor veel oppassen, en meneer verhoeven ziet heel veel dwaalleren die niet bijbels zijn, waarvan sommige dat absoluut ook niet zijn, maar veel andere gewoon niet in zijn dispentationalistisch en cessationistisch wereldbeeld passen en veel bijbelser zijn dan zijn gekronkel!

Een nieuw woord voor vandaag is dat wat ik net gebruikt heb, al had ik het er gisteren al over zonder het moeilijke woord te gebruiken: cessationisme, ofwel het geloof dat alle miraculeuze gaven van de Heilige Geest inclusief tongentaal na de tijd van de apostelen (of ook na het schrijven van de boeken van het NT) niet meer nodig waren en dus niet meer voorkomen. Dat is op zich niet iets dat alleen voorkomt bij dispensationalisten, maar hoort wel thuis in het hele systeem van bedelingen, en daarom is het vreemd dat heel veel pinkster- en charismatische christenen de eindtijdtheoriëen van het bedelingensysteem hebben overgenomen, zonder door te hebben hoe anti-charismatisch het eigenlijk is.

Cessationisme is één ding, en het is iets dat in verschillende christelijke tradities voorkomt. Maar als we het dispentationalisme nemen in zijn meest verspreide vom, dat van de scofieldbijbel, is het andere probleem dat ik gisteren noemde een stuk zeldzamer in de geschiedenis van het christendom: het wegschuiven van de bergrede en het onze vader als niet voor ons, en het ontkennen dat de woorden van Jezus over het koninkrijk van toepassing zijn voor ons christenen. Hoe verder dat koninkrijk ingevuld wordt is heel verschillend, maar ontkennen dat het prediken van het koninkrijk voor ons Christenen is is redelijk uniek in de geschiedenis van het christendom lijkt mij. En het verkondigen dat de bergrede en het onze vader niet voor christenen maar voor joden zijn is volgens mij de grens oversteken en het christendom verlaten, zeker als je het over streng bijbels christendom wil hebben. Ik spreek normaal niet snel over dwaalleer of ketterij, maar in dit geval heb ik blijkbaar wel die neiging om het dispensationalisme van scofield als dusdanig te labelen. Al denk en hoop ik dat niet iederen die één of andere vorm van dispensationalisme aanhangt zoiets gelooft.

In ieder geval, ik weet dat ik vroeger mensen als genoemde Verhoeven-kerel zou hebben afgedaan als extreme evangelische fundamentalisten, maar bij nader onderzoek zou ik nooit meer zoiets kunnen zeggen. Een theologisch systeem dat het merendeel van wat er in de evangeliën staat opzij schuift als niet voor christenen kan volgens mij nooit het predikaat “evangelisch” krijgen! Fundamentalistisch oké, maar ik heb teveel eerbied voor het evangelie om mensen die menen bijbelvast te zijn en toch het merendeel van de woorden van Jezus zelf opzijschuiven als ‘niet voor ons’ als ‘evangelisch’ te beschouwen. Ik ben op zich openminded voor bijbelinterpretaties en verschillende vormen van christendom, maar zeggen dat de woorden van Christus niet voor ons zijn is echt wel ver over!

Mogen we allemaal groeien in relatie met Hem

shalom

Bram

ps: sorry voor zoveel moeilijke woorden (mijn vingers geraken er ook van in de knoop…)

2 reacties »

  1. […] k-woord gebruikt heb (ketterij dus) in de hele geschiedenis van mijn blog… zie ook hier en hier over […]

    Pingback door vineyard, koninkrijkstheologie en bedelingenleer. « ‘blog van Brambonius’ — augustus 1, 2010 @ 6:43 pm

  2. er is maar een ding waar ik mij aan vast wil houden, statenvertaling en de grondtekst, daarbij biddend bezig zijn met de Vader, ik ontdek wel in de charismatische wereld een tendens dat het steeds meer dreigt te gaan, om ons ,ons gevoel,ons geloof enz ook in de liederen zie je dit steeds meer terug. prachtig allemaal hoor, maar ik leer ook dat geloof louter bestaat uit vertrouwen in Hem Jezus de Zoon van de Almachtige God. ik ken ook verhoeven, meerdere site met een fundamentalistisch karakter en andere veroordelende zaken, wel heb ik moeten ontdekken dat veel boeken die ik heb van bepaalde predikers die op dit erg populair zijn,inderdaad sporen bevatten van dwaalleer, helaas. Terwijl hele kudes naar die weekenden gaan, en het populisme van de predikers aanhangen, als ik het zo mag stellen,maar een ware bijbelstudie zie ik niet, het draaid weer om ons, weer om ons gevoel , al dat wat er bij komt,in sommige dingen ben ik het eens en ook weer oppassen dat er niet geoordeeld en veroordeeld word, er kan worden door God worden geoordeeld omdat het dan zuiver is, daarnaast moeten we ook onszelf toetsen aan het woord en ons hart onderzoeken, we moeten waken dat we zelf niet in die verleiding komen. ik heb veel contact met de messiaans belijden joodse kerk, die wijzen naar het oude testament en naar het nieuwe testament, dat vind ik erg mooi, het hebreeuws heeft een diepgang waardoor je meer begrijpt. ook het vast houden aan de normen en feesten van het volk Israel en ons christenen, wij zijn geent in de olijfboom, mede-erfgenamen, medeburger van Israel,prachtig, maar pas op, ik ben een heiden en geen jood, ik ben door genade vrijgekocht, Jezus kwam allereerst voor de joden, de tekenen die Jezus deed, deed Hij omdat anders de Joden er niet van waren overtuigt, zie het oudetestament, maar omdat zij Jezus afwezen is ook het evangelie tot ons gekomen, en dit staat ook in de boeken. maar goed,ik ben lang van stof en wil ook even mijn kijk geven. wat mij erg trof deze week en bezig houdt is dit woord uit 2 tim 4; 3-4 lees het maar, het opende mijn ogen, het mag nooit om ons gaan als we bidden, of God aanbidden in muziek, het Gaat om Hem de Almachtige God, de enige waarachtige God van Israel Jesaja 40 heeft het er over als ik mij niet vergis, wij aanbidden God en dienen ons zelf op zij te zetten, Het gaat om de God en zijn Zoon Jezus, want alleen door Jezus als bemiddelaar die tussen ons en God staan aanbidden wij God en buigen voor God, geen gebrabbel of achter over vallen in de geest, want het achter over vallen betekend oordeel, wij buigen voor God en koning Jezus voorover of de knieeen en anders niet.
    nou ik stop er mee, ik vind de bijbel zeer boeiend maar bovenal om een kind van God te zijn.

    Reactie door erik — oktober 1, 2015 @ 10:08 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

