‘blog van Brambonius’

januari 14, 2009

Neo-monastiek II

Filed under: neo-monastiek — Tags: , — brambonius @ 3:06 pm

Neo-monastiek II

Nog steeds geinspireerd door de new monastics (zie deel 1), ben ik een inspirerend boek aan het lezen getiteld ‘punk Monk’, door een zekere Andy Freeman en Pete Greig, die beiden uit engeland komen. In het engels welteverstaan, want zover mij bekend is is het enige dat in boekvorm geschreven is over het onderwerp in mijn moedertaal een deel van het boek ‘de nieuwe samenzweerders’ (the new conspirators) van Tom sine, dat ik spijtig genoeg nog net heb gelezen. Ook bestaan er nog niet bepaald veel nieuw-monastieke gemeenschappen in ons taalgebied. De nomaden uit soest zijn de enigen die ikzelf tot nu toe gevonden heb op het WWW, maar er zijn wel meer mensen die missionair leven, en door mensen als Shane Claiborne geinspireerd zijn. Missionele kerken zijn er in nederland wel een paar, maar daar heb ik me nog niet in verdiept… Ook zullen er wel dingen aan het borrelen die minder snel op het net gevonden worden. Al is er bij mijn weten in ons belgenlandje nox nada noppes nix van die strekking…

Terug naar die punk-monk. Niet zo boeiend geschreven als ‘the irresistible revolution’, maar behalve dat wel heel interessant leesmateriaal. Deze vorm van neo-monastiek komt voor een keertje ook niet uit de USA, maar (sidder ende beef) van de engelsen… Ook is het, behalve zeer sterk geworteld in onder ander benedictijnse, fransiscaanse en keltische monastieke tradities vooral een van oorsprong charismatisch-evangelische beweging, en dus niet speciaal neo-anabaptistisch zoals veel van de amerikaanse NM-gemeenschappen, en figuren als Claiborne en Mark Van steenwyk van the Jesus Manifesto.

Het hele concept; dat ‘boiler room’ genoemd wordt, is ontstaan uit de ook interessante 24-7 gebedsbeweging, die wel in nederland actief is -Alweer niet in belgenland voorzover ik weet- De naam komt van gebed 24 op 24 uur, 7 op 7 dagen, op zich ook al een concept dat zijn precedenten heeft in de woestijnvaders en vele monastieke groeperingen, maar ook in de hernhutters en waarschijnlijk ook John Wesley.

Wat is nu een boiler room? (ik ga me niet wagen aan het verzinnen van een nederlands woord) Het gaat niet, zoals het woord laat vermoeden, om het gebouwd, al is dat wel handig om te hebben, sommige gemeenschappen hebben dat niet. Ook de eerste ‘boiler room’ in Reading heeft een hele tijd ondergronds zonder vast gebouw gezeten… Maar hetgaat wel omde gemeenschap; de ‘boiler room rule’, ja een regel zoals elke kloosterorde er één heeft, spreekt van een rond Christus gecentreerde gemeenschap die een dagelijks ritme praktiseert van gebed, studie, en ‘celebration’ terwijl er ook actief gezorgd wordt voor armen en verlorenen. Dan zijn er 3 principes die 6 ‘practices’ geven:

1) ‘true to christ’ (authenticiteit)
– gebed in dagelijks ritme
– creativiteit en artiestieke expressie
2)’kind to people’ (relationeel)
– rechtvaardigheid waarbij  ook voor de plaatselijke armen wordt gezorgd
– gastvrijheid, ook voor pelgrims
3) ‘taking the gospel to the world’ (missioneel)
– de gemeenschap bestaat voor incarnatie en proclamatie van het evangelie aan alle mensen, zowel in gebed als in daad
– leren in gemeenschap, training en dischipelschap

Ik ga nog een citaat geven van Bonhoeffer, dat door meer new monastics wordt geciteerd en dat de oorsprong zou kunnen zijn van de term:

De vernieuwing van de kerk zal komen van een nieuw type monastiek, die met de oude alleen gemeen zal hebben dat ze een zonder compromissen trouw zweert aan de bergrede. Het is hoge tijd voor mannen en vrouwen om samen dit te gaan doen.

Zoals ik bij deel 1 al zei, dit alles is zeer inspirerend… Meer lezen hier (engels)

shalom

Bram

1 reactie »

  1. […] Johan ter Beek schrijft op zijn blog over new monasticism, (zie ook bij mij neo-monastiek I en II ) en wil nadenken of het in nederland mogelijk is, en ik heb mezelf al zoiets afgevraagd over […]

    Pingback door neo-monastiek III « ‘blog van Brambonius’ — april 15, 2009 @ 7:36 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

