‘blog van Brambonius’

februari 2, 2009

Peter Rollins: “Ik ontken de opstanding”

We gaan nog eens naar de filosofische theoloog Peter Rollins, die op zijn blog een berichtje heeft gepost getiteld: “My Confession: I deny the Resurrection“.

Een zeer shoquerend uitziende titel, die de meeste orthodoxe en zeker evangelische Christenen zou doen denken dat de genoemde heer Rollins simpelweg géén van hen is. Maar er is meer aan de gang dan dat, en ik vertaal even losjes wat hij heeft gezegd (in het calvin college nog wel, of all places…) om dat te laten zien:

“Zonder aarzeling wil ik volledig en compleet bevestigen dat ik de opstanding van Christus ontken. Dit is iets wat iedereen die me kent je zou kunnen zeggen, en ik ben niet bang om dat publiek te zeggen, wat mensen ook mogen denken.

Ik ontken de opstanding van Christus elke keer weer wanneer ik niet dien aan de voeten van de onderdrukten, elke dag dat ik mijn rug keer naar de armen. Ik ontken de opstanding van Christus wanneer ik mijn oren sluit voor de schreeuw van de vertrapten en mijn steun geef aan een onrechtvaardig en corrupt systeem.

Maar ondanks dat zijn er momenten dat ik de opstanding bevestig, hoe weinig en hoe ver ze ook zijn. Ik bevestig ze wanneer ik opsta voor zij die gedwongen worden om te leven op hun knieën, wanneer ik spreek voor diegenen wiens tong uitgerukt is, wanneer ik ween voor zij die geen tranen meer hebben om te huilen.”

dit doet me denken aan dat stukje van dc-talk, een stukje gebabbel dat aan het nummer ‘jesus freak’ geplakt is: “The greatest single cause of atheism in the world today is Christians who acknowledge Jesus with their lips, then walk out the door and deny Him by their lifestyle. That is what an unbelieving world simply finds unbelievable.” (van Brennan Manning eigenlijk)

verder word ik er gewoon stil van…

shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

