‘blog van Brambonius’

februari 20, 2009

U2 – no line on the horizon

Yep, hij is gelekt op het wereldwijde internet… Zoals heel veel platen tegenwoordig, maar van U2 waren we dat minder gewoon denk ik. Ik heb er alvast naar gezocht, en bevestiging gevonden waarom ik de nieuwe plaat van U2 koop wanneer hij echt uit is. En waarom het misschien wel de beste Cd sinds Achtung baby gaat blijken te zijn achteraf… Maar dat is nog even afwachten, een U2-plaat moet je veel beluisteren voor je er een definitief oordeel over geeft… Pop en Zooropa hebben mij bijna 10 jaar gekost voor ik ze echt goed begon te vinden, en ‘all that ou can’t…’ en zeker ‘how to dismantle…’ gaan vrees ik zelfs achteruit hoe meer je ze hoort…

Maar dus een bespreking van de CD. Een redelijk diverse en gelaagde plaat, als verwacht ikzelf toch wel meer als er mij een stijlbreuk en vanalle invloeden als afrikaanse percussie en arabische melodiëen worden aangekondigd (geen van beiden vielen mij op) maar het blijft natuurlijk U2 en niet sufjan stevens… Al moet gezegd dat met producers Brian Eno en Daniel Lanois die effectief in de songwriting en de line-up van een aantal nummer zitten er ook onverwachte klanken naar boven komen. Al blijft het zo dat de gitaar van the edge het merendeel van de tijd dezelfde delay-soundjes heeft…

Goed is dat ik nergens meer echo’s van deliriouS? hoor… Ze hebben hunzelf zogezegd nog eens heruitgevonden, al zijn ze in het algemeen toch minder experimenteel dan in hun ’90s trilogie achtung baby-zooropa-pop. Ik was na ‘atomic bomb’ niet speciaal van plan om hun nieuwe plaat per se te kopen, maar ik ben toch terug overtuigd…

Een song-voor-song-bespreking:

1. ‘no line on the horizon’: Rockende opener, bono zingt anders dan ik gewend ben, lekkere groove, maar ik moet er nog meer aan wennen denk ik. Echt goed live-nummer lijkt me.
2. ‘magnificent’ de eerste keer irriteerde het mij, nu vind ik het een zalig nummer waarvan ik hoop dat ze het op single uitbrengen zodat ze het op de radio spelen ipv veel van de rommel die ze nu spelen. Maar dan die intro eraf laten AUB want die vind ik echt op niet veel lijken… sorry Mr Eno.
3. moment of surrender: een lang nummer, waar pas in de helft een gitaar in te horen is… Mooie ballad, beetje in de sfeer van de passengers-plaat. Eno doet wel goed werk hier.
4. unknown caller: weer een mooie trage, met een te lange Brian Eno-intro waar dela-gitaartjes bij komen, typische ‘ooh-ooh’tjes, en leuk samen gezongen ‘reboot ourself’-refreintje, heel anders dan ik meestal van U2 gewend ben. Ook leuk Mooie instrumentale passage aan het eind, die bijna in progrock uitbarst.
5. I’ll go crazy if I don’t go crazy tonight: doet een beetje aan de vorige 2 platen denken, mid-tempo rocker die leuk is om door de boxen te knallen. Goede stijloefening in U2-stijl van laatste 2 platen eigenlijk… Wel zalige one-liner: “Every Beauty Must Go Out With An Idiot”
6. get on our boots: de single, die wel leuk is, maar voor mij niet speciaal tijdloos. Typische eerste single van een U2-album wel.
7. stand-up comedy: wow. Klassiek rock’n’roll riffje op de gitaar, heel swingend… Lijkt me live echt een knaller.
8. FEZ-being born: die ‘FEZ’-intro hadden ze er van mij af mogen laten, een soort insrumentale lounge (Eno weer zeker?) met een sample van get on our boots ertussen (‘let me in the sound…’) dat van mij echt niet moest; Als het nummer loskomt blijkt het wel de moeite waard te zijn, maar toch niet het beste van de plaat.
9. white as snow: mooie folk-melodie, prachtig onverwacht arrangement (is dat een hoorn?) Niet direct wat ik verwacht van U2, maar wat en meesterwerkje!
10. breathe: weer een sterk en orgineel nummer, mooi arrangement (die piano-nootjes en strijkers!) veel afwisseling, maar lijkt me echt wel een uitdaging live (zeker in kwartet-bezetting) ook qua zang
11. ceders of lebanon: waardige afsluiter. mooie rustig, muzikaal gezien ergens tussen ‘if ou wear that velvet dress’ en ‘grace’.

Al bij al een betere plaat dan ik nog van U2 verwacht had… En één om niet te downloaden maar te kopen…

Bram

1 reactie »

  1. hey brammie,
    zoude gij uw mail adressen is kunnen mailen, alé nie die honderd hé maar die waar ik gebruik van zou maken!
    ben al mijn adressen kwijt ah ja en ook uw thuis adres
    xxx
    en hopelijk tot gauw

    Reactie door bram beels — februari 25, 2009 @ 5:39 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

