‘blog van Brambonius’

maart 26, 2009

‘cross-gender’-vriendschappen

Filed under: Uncategorized — Tags: , , , , , , — brambonius @ 10:34 pm

Sommige onderwerpen die voor mij totale non-issues zijn, verbazen mij elke keer weer als mensen er serieus issues mee hebben.  Zo is er het onderwerp van ‘cross-gender’-vriendschappen.

Voor mij de normaalste zaak van de wereld eigenlijk. Ik heb om één of andere reden altijd makkelijker vriendschap gesloten met meisjes dan met jongens, zonder dat dat ooit tot meer dan vriendschap leidde… Ik denk zelfs dat ik meestal ‘vriendschappelijk aangetrokken ben’ tot meisjes waar ik op romantisch vlak nooit op zou vallen. En dat is voor mij nooit een probleem geweest… Eigenlijk heb ik dat altijd een heel vreemd probleem gevonden, maar soms kom ik discussies tegen over het onderwerp (zie hier en hier voor mensen die er ook niet tegen zijn)

Nu ik ondertussen groot ben en getrouwd ben is er eigenlijk weinig veranderd op dat vlak. Ik kom nog steeds goed overeen met meisjes waar ik niet getrouwd mee ben, en al zal mijn eigen vrouw altijd mijn beste vriendin zijn, ik ben iemand die altijd gewone vriendinnen zal hebben ook… En die daar wel eens alleen mee zal afspreken zonder dat iemand daar een probleem in ziet… Maar soms blijkt dat dat voor sommige mensen een heel zwaar issue is. Sommige Christenen vinden het not done om alleen te zijn met iemand van het ander geslacht waar je niet mee getrouwd bent (soms zelfs je verloofde heb ik ooit gehoord…) Ik zal eerlijk zijn: ik snap dat niet, heb er geen enkele voeling mee en vind het alleen maar krampachtig…Iets als het volgende (bron) vind ik ronduit beangstigend:

Toen ik een keer naar een christelijk radioprogramma luisterde, sprak daarin een prediker over zijn strategie om zichzelf sexueel rein te houden in zijn bediening. Hij zou bijvoorbeeld nooit alleen met een vrouw in een auto gaan zitten (behalve zijn echtgenote). Toen hij eens ergens gesproken had, zei iemand hem na afloop: “Sally zal je straks naar het vliegveld brengen.” “Het spijt me,” zei hij, “dat kan alleen maar als er nog iemand meerijdt.” Hij vertelde trots dat, toen er niemand gevonden werd, hij een taxi gebeld had, en dat uit eigen zak betaalde.

Ik weet dat er mensen zijn die niet in staat zijn om vriendschappen te hebben met het andere geslacht, of er interesse in hebben (ik ben er tegengekomen in het arbeidersmillieu) maar voor mij is dat iets wat ik mij zelf niet kan indenken vrees ik. Ik vraag me af hoe je zo een relatie kan hebben trouwens… En wat mij ook opviel de mensen die niet in staat waren om zo met vrouwen om te gaan waren meestal degene die het meeste vrouwen objectifieerden als lust-objecten. Hoe groter de afstand tussen de sexen, hoe meer oorlog tussen de sexen veronderstel ik. Maar ikzelf kan dat niet gezond vinden. Integendeel…

Ik geloof dat we als Christenen juist dat soort barrieres moeten doorbreken. In de cultuur van Jezus waren dat soort relaties idd taboe, veel meer dan wij ons dat kunnen voorstellen, en omdat wij dat niet doorhebben lezen wij erover dat Jezus radicaal tegen die dingen ingaat. Tegen de samaritaanse vrouw aan de waterput praten was echt wel not done, en ook de relatie die Jezus had met andere vrouwen (bijvoorbeeld Maria en Martha) was niet logisch in die tijd en cultuur… Jezus ging juist in tegen al dat soort dingen. zoals Paulus zegt is er in Christus geen onderscheid tussen man en vrouw. Ik geloof dat dat revolutionair was, en nog steeds is, en dat we de volheid van die woorden helemaal niet beseffen…

Verder blijft het dus een non-issue voor mij…

 shalom

Bram

1 reactie »

  1. […] sacred passions‘  van  Dan Brennan over ‘cross-gender’ vriendschappen (heb ik hier al eens over gesproken in het nederlands). Als iemand een goede nederlandse term heeft, geef mij […]

    Pingback door ondertussen op mijn engelstalige blog « ‘blog van Brambonius’ — maart 29, 2010 @ 1:42 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

