‘blog van Brambonius’

april 6, 2009

de ondraaglijke vermoeiendheid van post-idealisme…

Filed under: atheisme, filosofie, irrelevantie, postmoderniteit, samenleving, theologie — brambonius @ 6:11 pm

Soms als ik spreek met mensen van de vorige generatie, die jong waren zo ergens rond de jaren ’70, dan hoor ik verhalen over hoe ze als jongeren de wereld wilden veranderen en zo. Over vanalle wilde plannen om alles te verbeteren, om het verkeerde systeem omver te gooien en ga zo maar door. Zoals we allemaal kunnen zien is dat blijkbaar niet gelukt. De hippies zijn op één of ander moment ofwel in de goot gevallen, ofwel inde wildernis verdwenen, ofwel zoals de meeste ter zijner tijd in yuppies veranderd en in het systeem opgenomen, en er is weinig veranderd, toch niet in de goeie richting. en wat er mis was is voor het merendeel niet opgelost, maar integedeel een stuk erger geworden.

Maar als ik kijk naar mijn generatie (‘twenty-something’)en zeker de nog iets jongeren dan is er een tegengestelde houding dan die van de vorige generatie. Een basishouding van alles wat maar de wereld wil veranderen en beter maken gewoon uitlachen. Er wordt op neergekeken. Waarschijnlijk is het ontstaan uit een soort moeheid met al die dromers die weinig deden en waardoor er weinig veranderd is… Misschien heeft het ook te maken met ons vlaamse nihilisme, dat in de alternatieve commerciele subcultuur door allerlei stubru- en humo-toestanden nog steeds sterk gevoed wordt. En we zitten liever voor onze TV, en we worden liever geamuseerd door de massamedia, verdoofd door brood en spelen.

Ik zou het zelf een soort van ‘post-idealisme’ noemen, al is het misschien zelfs meer anti-idealisme. In dat laatste geval is er hoop op een dialectische synthese, al weet ik niet hoe die eruit zou zien… Maar het kan niet zo blijven, dus ik blijf hoop hebben… Ik weet niet wat er mis gebeurd is inde jaren 70, maar het proberen om de wereld te veranderen was zeker niet fout. Misschien hebben we vooral niet genoeg volgehouden…

Ik kan mij nog herinneren dat ik kind was. Ik was begaan met het milieu, en mijn vriendjes ook. We geloofden dat het belangrijk was om er iets aan te doen. Ik had het domme idee dat iedereen dat belangrijk vond. Maar dat bleek niet zo te zijn. Ik weet dat ik enorm verbaasd was hoe negatief en neerbuigend de mensen van humo waren over Sting zijn pogingen om mee te helpen het regenwoud te redden. En ik kan er nog steeds niet bij dat je op zoiets neerkijkt en het uitlacht.

Zelf vind ik het persoonlijk een redelijk laffe houding. De humo-achtige anti-idealist die in niets meer wil geloven dat de wereld positief kan veranderen. Wat vooral ronduit dom is is de houding die denkt boven alles en iedereen te staan die nog in iets goed, positief en veranderend wil geloven en ervoor gaan, en die dan meent dat ‘de waarheid’ erin bestaat dat alles hard, negatief, pessimistisch en weetikwat moet zijn. En dat je dan beter in je zetel kan zitten en TV kijken, of radiohead luisteren… Want de mode is nu eenmaal dat je niet te radicaal mag zijn, behalve dan in middelmatigheid en cynisme. En ondertussen kunnen we vanuit onze zetel toekijken en zien dat het niet lukt om iets te verbeteren… Of gewoon ons verdoven…

Maar nee,
je mag nergens in geloven
dat is naief
je mag nergens echt voor gaan
dat is naief
wees niet zo storend!

Maar we zijn geen neutrale waarnemers. Wij zelf allemaal samen zijn deel van deze wereld, en door er mee in te draaien zijn we zelf een klein radertje in een vierkant draaiend systeem dat richting afgrond gaat. Hoe dom is het om iedereen die daar iets aan wil doen uit te lachen terwijl we zelf mee blijven draaien??? Eén van de verkeerde ideëen van deze moderne tijd is dat er zoiets kan zijn als een neutrale waarnemer, die buiten en boven de wereld staat waarijn hij zich bevindt. Eén die dus niet mee verantwoordelijk is. Dat is Bullshit!

Sorry.
Ik ben het beu.
Ik wil het niet meer.

Ik wil verandering.
Om te beginnen in mijn eigen leven.

ik wil niet alleen dromen, maar doen.
Wist ik maar waar te beginnen.

Love rescue me
Love rescue us

Hier ben ik, zend mij!

shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

