‘blog van Brambonius’

april 15, 2009

neo-monastiek III

Filed under: Christendom, emerging church, filosofie, neo-monastiek, postmoderniteit, theologie — brambonius @ 7:35 am

Neo-monastiek III
De nederlandse emercging church-theoloog Johan ter Beek schrijft op zijn blog over new monasticism, (zie ook bij mij neo-monastiek I en II ) en wil nadenken of het in nederland mogelijk is, en ik heb mezelf al zoiets afgevraagd over België. Volgens hem heeft het redelijk wat bekendheid in de USA, maar in nederland en zeker ook in België is de situatie anders…

De vragen die hij stelt wil ik ook eens bekijken:
1) Wat kunnen we leren van de oude monastieke traditie? Van de woestijn-kloosters tot Keltische traditie, van benedictijns tot franciscaans… Iona, Lindesfarne, Taize… Wat zijn de “regels”, de geloften en hoe werkte dat in de oude kloosterorden? Wat was hun plaats in de maatschappij van toen? Welke rol hadden de klooster?
Veel denk ik, ook als we zelf niet echt monastiek gaan leven. We kunnen leren over hoe de wereld en de bekommernissen van de wereld niet het belangrijkste zijn, en over gemeenschap, en over echt God prioritair stellen, en over aanbidding, en ga zo maar voort… De rol van een klooster en kloosterling was denk ik ook verschillend per situatie, ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op te geven is.
2) Wat zijn moderne interpretaties van de monastieke traditie? Ik denk aan boeken van Wil Derkse en Anselm Grun. Wat is de waarde van monastieke spiritualiteit voor vandaag?
ik denk wereldwijd aan new monasticism, zowel de anarchistische/anabaptistische variant (shane claiborne, en alles wat zich aan de 12 marks houdt) als de evangelische variant van de 24/7 prayer movement. In belgië is er eigenlijk niet veel aanwezig, een paar overlevenden van de oude monastieke traditie en een aantal heel lekkere abdij-bieren en kazen… En in verschillende kringen is er interesse in Taizé, maar meer voor de rustgevende samenkomsten dan voor kloosterleven vrees ik. Hoe het met de brouwerij van Luc versteylen staat (ooit stichter van de partij agalav die nu groen! heet) weet ik niet, maar ik denk dat dat meer een retraite-oord was Verder denk ik ook aan de St-Egidius-gemeenschap die in antwerpen zou moeten aanwezig zijn, al weet ik daar niet veel van.
3) Welke theologische en filosofische bronnen zijn er voor een hedendaagse monastieke traditie? Wat is een gemeenschap in deze post-industriële tijd? Wat is de verhouding tussen gemeenschap (kerk) en staat als het gaat om verantwoordelijkheid? Ik denk aan filosofen als Zygmunt Bauman en theologen als Karl Barth en Stanley Hauerwas.
Ik denk ook aan Bonhoeffer onder andere en ikweet dat Jacques Ellul bij de amerikaanse Christelijke anarchisten populair is. Maar vooral aan meer praktische bronnen als de kloosterregels van Fransiscus en Benedictus. Ik heb ook wel het idee dat zo een beweging vooral veel praktijk nodig heeft, misschien is naar een of andere gemeenschap gaan en daar meeleven voor een tijdje wel het meest interessante.
4) Op welke issues gaat een nieuwe monastiek traditie in Europa zich richten? Zorg? Onderwijs? Milieu? Bio-diversiteit? Voedsel? Energie? Eenzaamheid? Multi-culti? Wat zijn de trends, de grote issues en hoe gaat het leven er in Europa op middellange tot lange termijn uit zien? Is Nieuwe Monastiek het antwoord op nieuwe uitdagingen? Of moeten we toch aan kerken, gemeentestichting of Emerging Church / Urban Expression denken? Of beide? De kerk als klooster?
Ik denk in de eerste plaats aan een nee zeggen tegen de druk van de wereld, die mensen verplettert. Nee tegen consumerisme, elleboogcarrieremaken, maar ook de roofbouw op de hele planeet, etc. Misschien een heel praktisch mensen in de buurt helpen zoals Claiborne en de new monastics die naar arme wijken trekken. Opvang van hopeloze gevallen. Bio-farming, etc… Er zijn veel antwoorden mogelijk. Misschien moeten we de Heilige Geest zijn werk laten doen en Hem laten leiden? Er is zoveel dat mgelijk is…
5) Hoe gaat een nieuwe monastieke “orde” zich organiseren? Koopt ze een oud klooster? Is ze volledig fluide en/of web-based? Gaat ze verhuizen naar een achterstandswijk? Zijn er regels? Is er differentiatie tussen “light” en “heavy” of “hard-core” monastiek? Hoe zit het leiderschap er uit? Zijn de dragers van cultuur en wetenschap?
Ik denk dat er vele mogelijkheden zijn, en hoop dat er een hele verscheidenheid in gaat zijn. Een klooster of gebouw kopen, of allemaal in de buurt wonen en geregeld samenkomen, of web-based(zou niet werken bij mij), of .. Een regel op één of andere manier lijkt me wel handig (iets als de boiler room rule is op zich al genoeg)
Een verschil tussen echt kloosterlingen en oblaten kan ook bestaan, en qua leiderschap zou ik denken aan benedictus die zei dat de leider de meest nederige dienaar moest zijn.
6) Wat is de verhouding stad-land mbt. een nieuwe monastieke traditie? Wat kunnen stedelingen leren van bijv. de Eemlandhoeve van Jan Huijgen in Bunschoten?
Een plek waar stedelingen naartoe kunnen gaan om uit te rusten en even in een heel andere wereld van gebed en handwerk in de tuin en rust, heeft een heel andere funstie dan een gemeenschap die midden in de arle wijk zit. Maar ik denk dat beide iets kunnen betekenen.
7) Wie gaat dit oppakken? Is dit iets voor kerken? Kleine organisaties als Emerging Netwerk of Urban Expression? Parakerkelijke organisaties? Geen idee… Misschien gewoon de RKK? Wil jij meedenken?
Ik denk er zelf over na vanuit jullie buurland, maar de praktijk in mijn leven duurt nog even vrees ik… (wel een voordeel van die nieuwe monastics is dat je getrouwd mag zijn :p) Wie het schoentje past trekke het aan zou ik zeggen. Zowel vanuit een organisatie ale een kerk als vanuit een groep mensen zou zoiets kunnen groeien. Je hebt vooral mensen nodig die ervoor willen gaan eigenlijk. Anders kan je proberen wat je wil, maar gaat het niet werken…

Als het een idee van God is, zullen we er de volgende jaren nog wel iets over horen en zien..

Shalom

Bram

1 reactie »

  1. Wow, Bram, bedankt voor de inspirerende blog. Ik kan hier wel wat mee!
    Als ik Nederland noem, bedoel ik ook Vlaanderen, ik hoop dat we veel voor elkaar kunnen betekenen!
    Thnx ook voor de link.

    mzzl
    Johan

    Reactie door Johan ter Beek — april 16, 2009 @ 5:25 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

