‘blog van Brambonius’

mei 5, 2009

Satan en occultisme voorbij het modernistisch paradigma? deel I

Nu ik nadenk over mijn geloof, en over welke invloeden van het modernistische paradigma er misschien in mijn pinkster-evangelische achtergrond ingeslopen zijn,  ga ik eens een terrein op waar ik nog niet veel over gehoord heb, en waar veel emerging theologen over zwijgen in alle talen, als ze het al niet gewoon wegduwen… dus ik doe een voorlopige poging om er eens iets over te zeggen…

De vraag: Als we het christendom los zouden bekijken van het postmoderne paradigma, hoe kijken we dan aan tegen het hele verhaal over occultisme? Een paniekwoord voor veel christenen, maar één dat niet in de bijbel voorkomt, hoewel er wel heel cultureel gekleurde woorden als toverij en hekserij gebruikt worden. (heel losse begrippen die in veel culturen een heel andere invulling hebben)

Nu moet ik voor ik verder ga zeggen dat mijn ervaring met zo’n dingen niet speciaal  erg groot is, maar genoeg om te weten dat het bullshit is om alle demonen als niet-letterlijke symbolen te lezen, en dat elke theologie die vertrekt vanuit een ‘gezond-verstand-verlichtingsdenken’ nooit iets zinnig over het onderwerp kan zeggen omdat het onderwerp per definitie daarbuiten valt… En dat ik er zeker van ben dat geesten en magie in andere culturen meestal niet alleen maar bijgeloof zijn, al klinken de verklaringen van het onbekende ons soms heel vreemd in de beschaafde oren, meestal is er wel iets.

Opgegroeid in pinkstermiddens met een heel duidelijk beeld van het bovennatuurlijke heb ik altijd geleerd gehad dat al het ‘bovennatuurlijke’ ofwel van God ofwel van de andere kant (het kwaad, satan, de duivel, demonen,…) kwam. Waarbij het bovennatuurlijke natuurlijk alles was wat tegen de natuurwetten ingaat… Waar dus al een deel van het probleem ligt is denk ik bij het feit dat onze kerken het naturalistische beeld van de na-verlichtingswetenschappen hebben opgeslorpt hierin, en daarbij al wat buiten de fysische natuurwetten valt en dus ‘bovennatuurlijk’ is in het dualistische domein van geestelijke wezens (goed of slecht) hebben gepropt. waarbij ik geloof dat de verlichting de wereld gehalveerd heeft tot alles wat te meten en materieel-fysisch waar te nemen valt, waardoor we heel wat kwijt geraakt zijn ook van iets wat ikzelf bij gebrek aan beter woord ‘onzichtbare fysica’ zou noemen. Dingen als sferen en gevoelens aanvoelen, hypnose, trance, en waarschijnlijk veel dingen uit het ‘alternatieve circuit’ vallen volgens mij in die categorie. Niet dat die onzichtbare fysica geen bron kan openen naar het occulte net zoals fysische of chemische factoren dat ook kunnen (denk aan trance-muziek en drugs), maar dat hoeft niet gelijk te staan aan elkaar. De grens van wat de natuurwetenschappen kunnen beschrijven als grens nemen lijkt me volledig arbitrair eigenlijk…

Natuurlijk is het onzichtbare minder duidelijk en dus verdachter, en kan het misschien op die manier makkelijker gebruikt worden door kwade machten om mensen te lokken, datgene waar wij met de wetenschap mee spelen is ook niet per definitie gezond. Een idee dat ik denk ik bij C.S. Lewis tegenkwam is trouwens dat wetenschap in onze westerse wereld een broertje van alchemie en magie is, (veel wetenschappers van newton tot Edison waren trouwens evengoed alchemisten of occultisten) en dat beide ontstaan zijn uit het verlangen om macht te hebben. en dat wetenschap dus even verdacht is eigenlijk… Beide zijn deels ontstaan uit het verlangen van macht te hebben, het verlangen om mensen, materie of omstandigheden te manipuleren dus… Wat mij doet denken aan het vers dat zegt dat ‘toverij de zonde van rebellie’ is. In dat opzicht is wetenschap even gevaarlijk als magie: of je iemand nu hypnotiseert of volsteekt met rohypnol om er iets mee te doen dat ie niet wil maakt weinig uit…

Conclusie die ik hier nu wil maken is dat we niet de natuurwetten kunnen gebruiken als afbakening om alles wat daarbuiten valt ‘occult’ te noemen. Ons natuurwetenschappelijk denken is niet ‘bijbelser’ dan bijvoorbeeld denken in chakra’s, aura’s en energiebanen. Misschien zijn beide zienswijzen gewoon twee heel verschillende visies die mekaar niet uitsluiten, zoals het golf- en deeltjesmodel over de aard van licht. Als als je in de ene zit kan je de andere niet zien, maar beide kloppen allebei en geven allebei een ander soort informatie over licht die op andere vlakken interessant is… Iets dat voor ons een soort van ‘onzichtbare fysica’ is hoeft daarom niet per definitie werk van demonen zijn.

Wat niet wegneemt dat er wel zoiets bestaat… En Jezus is zowiezo sterker dan die dingen! whatever they may and may not be…

shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

