‘blog van Brambonius’

augustus 9, 2009

‘city praise’ I: uitnodiging

Ergens deze week vond ik een uitnodiging in mijn bus. ‘uitnodiging’ was wat ze in het groot op stond op de voorkant. Als je het opendeed stond er op het eerste binnenblaadje de volgende text:

Zoals er wetten zijn in de natuurlijkse wereld zijn er wetten in de geestelijke wereld.

Diep in ons hart verlangen we naar liefde; God is liefde, we verlangen dus naar God.

Iedereen maakt fouten. We zeggen wel eens, “volmaaktheid is niet van deze wereld” en we hebben gelijk; alleen God is volmaakt. Onze onvolmaaktheid maakt het onmogelijk om in contact met God te komen.

Deze kloof moet overbrugd worden. Toen Jezus voor onze zonden aan het kruis stierf overbrugde hij die kloof.

De keuze is aan u. Uw keuze bepaalt waar u naar dit leven naar toe gaat. voor Ggggod kiezen brengt u in de hemel, maar dat is voor later. Indien u voor God kiest, krijgt uw leven hier en nu weer zin. God wil het beste voor u : geluk; liefde, vrede, veiligheid en gezondheid.

Het volgende blaadje gaf een invulvakje  (naam, adres, tel.nr of emailadres, en dan kon je aankruisen of je een dossier wenst over het christelijk geloof en of je een Jezusfilm DVD wenste te ontvangen.

Daaronder stond een bijbelvers:
Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen
er zal geen dood meer zijn, geen rouw,
geen jammerklacht, geen pijn,
want wat er eerst was is voorbij

openbaring 21:4

en op de achterkant stond dat het op zaterdag 8 augustus 2009 van 18 tot 22 uur openlucht concert was , en dan in grote letters CITY PRAISE

en verder nog wat contactgegevens met telefoonnummers voor 5 verschillende talen. (geen email of website)

Nu moet ik zeggen. Ik ben Christen, opgegroeid in pinkster- en daarna vineyard-kringen, en ondertussen belezen in veel andere Christelijke tradities rond het hele christelijke spectrum. Dus ik kan alles wel plaatsen wat er op staat. Maar proberend mij te verplaatsen in eender welke niet-christelijke Vlaming vraag ik mij  af  of die er wel iets van gaat begrijpen. En ja ik ben mij er 100% van bewust dat deze bewoordingen om het evangelie uit te drukken heel veel betekenen voor de mensen die dit traktaatje gemaakt hebben. En ik weet hoe moeilijk het is om het evangelie te verwoorden op een relevante manier.

Maar ik zie in de text geen enkele samenhang. De schrijvers verwachten veel te veel voorkennis van de lezer, die er absoluut niet is in onze postchristelijke seculiere maatschappij. Alleen al wat ‘city praise’ betekent gaan de meeste mensen niet weten. En ook in de text zijn er veel stappen die logisch zijn voor mensen die in het wereldje zitten waarschijnlijk, maar ik moet toegeven dat zelfs ik moeite heb met het volgen van bepaalde redeneringen en stappen. Ik denk dat de oefening om denkfouten te zoeken (zie wikipedia) er wel een aantal zal opleveren, maar dat ga ik niet doen. Bovendien is een allinea veel te kort om alles uit te leggen wat die korte text zo gecondenseerd probeert te zeggen. Over elke zin zou ik een hele text kunnen schrijven denk ik…

Ik hoop echt dat iemand die het nodig had en op zoek is naar God het gelezen heeft en er dichter door gekomen is.

Ik vind het spijtig. Mensen steken toch tijd en geld in het organiseren van een openluchtpraise op het St-Jansplein en het het maken van in kleur gedrukte flyers die over een groot deel van Antwerpen verspreid moeten geweest zijn (zo dicht woon ik niet)

Uiteindelijk ben ik wel gaan kijken, ondanks de flyer. Uit technische interesse zou je het kunnen noemen. Wordt vervolgd dus…

Shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

