‘blog van Brambonius’

augustus 9, 2009

‘city praise’ II: verslag

Dus gisteravond ging ik eens kijken naar de bewuste ‘city praise’ (zie vorige post) op het St-Jansplein. Op de flyer stond van 18 tot 22 u, maar het avondeten is nogal laat gedaan, dus het is al na achten als ik aankom. Ik hoor al van op het kruispunt iets dat lawaaierig is dus ik weet direct waar ik moet zijn. En ja, in de hoek van het St-Jansplein aan de kant waar ik aankom zie ik een paar tentjes en een podium-tent staan, en hoor ik luide muziek. Heel luide muziek zelfs, in een niet nader thuis te brengen taal.

De set-up is niet zo heel groot. Voor een evangelisatie-actie (wat ik veronderstel dat het is) op het St-Jansplein is het niet zo ggroot als ik verwacht had. Eigenlijk staat het hele gebeuren maar wat verloren op een uithoek van hegrote plein. Er staat een podium-tent, aan de zijkant een paar standjes: één met flyers in het portugees, één met propaganda voor een actie om alle deuren in vlaanderen met het evangelie te bereiken, en één van de Vrije Christen democraten. Ik merk snel op dat de meeste mensen aanwezig allemaal dezelfde T-shirt aanhebben, van één of andere braziliaanse kerk. Ik herken wel een paar mensen uit het Christelijk wereldje, meer bepaald mensen uit pinksterkringen, maar niet bepaald heel veel. Het totaal schat ik op een honderdtal mensen of iets meer (al ben ik niet goed in schatten)

De band die speelt is blijkbaar van de Brazilaanse kerk die meer dan de helft van het publiek lijkt uit te maken. Ze spelen een soort van keiharde praisemuziek in het portugees, die af en toe richting een soort heavy metal gaat en op andere momenten meer een latino-charmezanger gevoel heeft. De muziek is zo gemixed dat hij én veel te hard staat, én veel feedback-gefluit geeft als er een micro alleen te horen is, én af en toe ook nog eens overstuurd zodat het meer een pijniging aan mijn oren is om ernaar te luisteren. Verder merk ik als muzikant op dat de vertalingen van bekende praisnummers bijna onherkenbaar zijn omdat niet alleen de woorden, maar ook de klemtoon en de melodie aangepast worden…

Maar het publiek is enthousiast, ook al lijkt het voor het grootste deel te bestaan uit de organiserende kerken (pinkstergemeentes van niet-westerse oorsprong) Eén meisje dat misschien uit een café van de buurt komt staat alles te geven en ziet er niet helemaal nuchter uit, maar verder zie ik weinig interesse van de omgeving. In ieder geval niet de hoop volk die je zou verwachten op een openluchtconcert op het St-Jansplein. En dat ondanks het feit dat de muziek voor iemand die de taal niet machtig is eigenlijk klinkt als een rockbandje dat op een klein festivalletje speelt.

Mijn vraag is:  Waar zijn de buurtbewoners? Is zo’n city praise evenement niet bedoeld als evangelisatie. Waar is dan het publiek? Of wordt er alleen voor het koor gepreekt? De preek die volgt is trouwens moeilijk te volgen, eigenlijk is het meer een getuigenis, tussen het gefluit van de feedback door vertaald in moeilijk verstaanbaar nederlands. Maar ik ben in gesprek dus ik let er niet meer op.

Ik kijk wat rond, ik praat wat met de 2 vrouwen van de VCD. Ik kom te weten dat het eigenlijk het avondprogramma is nu van de ‘mars voor Jezus’, een evenement waarvan ik niet wist dat dat het die dag ging plaatshebben. (Maar dat is voor een volgend deel) Ik heb een lang gesprek met een man die ik al heel lang ken die niet alleen in de leiding heeft gezeten van een pinkersterkerk in het antwerpse, maar ook in de VVP, de vereniging van Vlaamse Pinksterkerken. Hij vertelt enthousiast over de Braziliaanse en Afrikaanse kerken in België, die enorm groeien. Over de grootste kerk van Antwerpen, die zo’n 5 jaar geleden gesticht is door ene Pastor Mike en toen uit zijn gezin beston, en die nu uit 500 mensen bestaat. Over Brazilië waar het blijkbaar constante opwekking is.

En het klinkt bemoedigend; de verhalen over hoe pinksterkerkjes in bevolkingsgroepen van mensen die van andere continenten komen groeien, hier in ons Vlaanderen. En blijkbaar zijn er ook wel vlamingen die tot bekering komen in dat soort buitenlandse kerken. Mensen die getrouwd zijn met een buitenlander en diens kerk bezoeken, en als die zich bekeren zijn ze zoals de mensen van de buitenlandse pinksterkerken: energiek, radicaal, vol leven en passie. Ik kan alleen maar blij zijn voor zulke dingen.

En toch is er een wrang gevoel. Het mag wel in Vlaanderen gebeuren, het hele verhaal speelt zich af in enclaves van een andere cultuur. Bolwerken niet-westerse cultuur die zich op ons grondgebied bevinden. En als ik het zo hoor zijn de meeste Vlamingen die in zulkse kerken terecht komen mensen die voeling hebben met die cultuur. Als je met een Afrikaan trouwt dan heb je best wel interesse in de cultuur en voel je je bij dat soort mensen thuis denk ik. Aan de andere kant heb ik van een goede vriendin van mij die regelmatig naar Afrikaanse kerken gaat toch ook gehoord dat het na een tijd wel moeilijk wordt om geen last te hebben van de cultuurverschillen. Dus ik weet niet helemaal wat ik moet denken…

Ik weet dat vlamingen moeilijk te bereiken zijn. Ik weet dat onze post-katholieke seculiere maatschappij heel ‘harde grond’ is voor het evangelie. En ik zit met vragen… Veel vragen…

De brazilianen gaan het podium af en de closer walk jazz band komt. Op een veel aangenamer geluidsniveau spelen ze gospels en spirituals in iets dat vaag doet denken aan New Orleans-jazz. Opeens zijn ze gedaan. Mijn gesprekspartners zijn weg, de standjes zijn ondertussen opgeruimd en het is bijna tien uur… Tijd om naar huis te gaan met mijn vragen… Ik zit met de woorden ‘the coming evangelical collapse’ in mijn hoofd. een term die komt van een gelijknamig artikel van Michael Spencer.  En met een reactie daarop van Greg Boyd: only WHITE american christianity is dying.

Is de kerk dan echt gedoemd in onze westerse maatschappij? en is er alleen plaats voor de kerk in niet-westere culturen.

Ik hoop en geloof van niet… wordt vervolgt…

Wordt vervolgt…

Shalom

Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

