‘blog van Brambonius’

augustus 9, 2009

‘city praise’ III: mars voor Jezus???

Zoals ik gisterenavond een paar uur te laat geweten gekomen ben, was het gisteren niet alleen city praise op het ST-Jansplein maar ook ‘mars voor Jezus’ in Antwerpen.  Ik hoorde dat pas toen ik op het avondprogramma van de  ‘city praise’ was (zie vorige posts) en het is niet de eerste keer dat ik die mis omdat ik er niet genoeg van hoorde op voorhand. Een zoeken op het internet leverde ook niets op, dus verwonderlijk dat ik van niets wist is het niet…

Blijkbaar (zoals ik achteraf hoorde) was het wel met email doorgecommuniceerd naar andere kerken in Antwerpen (minstens vineyard Antwerpen) in het Frans en het engels. En dat terwijl een aantal sleutelfiguren van de organisatoren nederlandssprekend zijn. Ik snap dat niet, maar ja…

Enfin, ik was dus niet op de’mars voor Jezus’ aanwezig, maar naar het schijnt was er zo’n 200 man aanwezig die door de straten van de stad liepen, voor het merendeel van buitenlandse pinksterkerkjes. Niet dat ik daar problemen mee heb, integendeel, ik vind het heel bemoedigend om verhalen te horen over hoe braziliaanse en afrikaanse kerken hier groeien in Vlaanderen. Dat is een goede zaak voor het Koninkrijk!!

Maar zijn toch zijn er meer dan buitenlanders in Vlaanderen. En zijn er ook meer Christenen dan alleen die van de pinksterkerk. Geen enkele Kerk kan Jezus Claimen. We zijn allemaal deel van het Lichaam. Allemaal!

Ik vind zoiets dan ook een enorme gemiste kans, want op zich spreekt het idee van een ‘mars voor Jezus’ mij enorm aan. Het lijkt mij een zalig idee om eens met alle soorten van Christenen samen door de straten te gaan, om te laten zien dat wij bestaan in deze postchristelijke seculiere maatschappij. Om eens allemaal samen te komen en mekaar te laten zien dat we allemaal bij mekaar horen, hoe verschillend we allemaal zijn, door die ene Jezus! Zoals Shane Claiborne ooit gezegd heeft: “Jezus komt terug voor zijn bruid te halen, en niet voor een harem”.

Als mensen zouden kunnen zien dat er Christenen zijn, van alle soorten, protestant, katholiek, vlaams en buitenlands, oud en vormelijk of enthousiast pinkster, en samen die veelkleurigheid van het Lichaam van Jezus uitdrukken, dat zou indrukwekkend zijn! Wij zijn allemaal van Jezus.

En aan hem alle eer! Amen

Shalom

Bram

3 reacties »

  1. Mars voor Jezus? Bestaat dat nog? Lang geleden… Ben er eigenlijk nooit bij geweest. Weet ook niet of dergelijke processies veel zin hebben / wervend zijn. Processies: klinkt wel lekker katholiek.😉

    Reactie door Paul — augustus 10, 2009 @ 8:26 pm

  2. Processie is misschien wel een mooi woord ja… Of zoiets wervend kan of moet zijn denk ik niet, maar toen ik erover na aan het denken was vond ik het (voor de eerste keer in jaren, mss ben ik vergeten hoe freaky sommige christenen kunnen zijn op zo’n gelegenheid) opeens een heel goed idee. Omdat in vlaanderen Christenen zo afwezig zijn in de cultuur, en de meeste mense zelfs niet eens zouden geloven dat ze nog bestaan… Maar dan zouden we alle soorten van christenen en iedereen die zich met Jezus identificeert bijeen moeten krijgen, en liefst ook niet te raar doen. Gewoon kenbaar maken dat we er zijn. en misschien mekaar eens leren kennen door alle groepen door? Of ben ik teveel aan het fantaseren en het idee ‘mars voor jezus’ aan het deconstrueren?

    Bram

    Reactie door brambonius — augustus 11, 2009 @ 8:24 am

  3. Beetje late reactie, sorry… Ja, er wordt heel wat gedeconstrueerd these days. Daarom is een opbouwende en proclamerende actie misschien wel aardig voor de variatie. Toch geloof ik dat optochten vaak bedoeld zijn om de deelnemers moed in te praten. Omstanders vinden het vaak een vreemde vertoning en zijn blij dat ze niet in de pas hoeven te lopen…

    Reactie door abspoel — september 2, 2009 @ 9:21 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

