‘blog van Brambonius’

april 3, 2010

stille zaterdag overdenking (door Peter Rollins)

Laat ons even proberen ons voor  te stellen hoe we gestorven zijn en voor de rechtersstoel van God staan. Probeer je in te beelden hoe je je voelt over je eigen leven -waar je tevreden van bent, waar je spijt van hebt. Beeld je nu in dat je in een prachtige kamer wordt binnengebracht met een grote witte troon. Op deze troon zit een adembenemend wezen dat schijnt alsof het gemaakt is van van licht.

Na een ogenblik begint de op de troon gezetene te spreken. ‘Mijn naam is Lucifer en ik ben de engel van het licht. Ik heb jullie God van zijn troon gestoten en Christus verbannen naar het rijk van de eeuwige dood. Ik houd nu de sleutels vast van Zijn Koninkrijk. Ik ben de poortwachter van het paradijs en het is aan mij te beslissen wie zal binnengaan en wie verlaten zal worden.
Stel je nu voor dat deze engel zijn grote arm uitstrekt en zegt: In mijn rechterhand houd ik het eeuwige leven en in mijn linkerhand houd ik de dood. Voor diegenen die neerbuigen en mij als Heer erkennen zal ik een veilige doorgang naar het paradijs geven, maar wie weigert zal ik verslaan en de dood in sturen met hun Christus.

Hierna beweegt de duivel zijn armen; zodat allebei zijn handen zich nu vlak voor je bevinden en vraagt: ‘Wat kies je?’

Het is enkel als we stille zaterdag ervaren dat we ons kunnen afvragen of we Christus zouden volgen ondanks hemel of hel, of het nu pijn of plezier geeft, of we zouden volgen temidden van de onzekerheid die Stille zaterdag in onze levens brengt. Het is alleen hier dat we kunnen vragen of we ech onszelf hebben gegeven aan God voor geen andere reden dan het onszelf geven als een gift. Geloof sterft hier niet, het wordt eerder gesmeed.

(uit het boek ‘How (not) to speak of God’ by Peter Rollins)

Zou je Jezus nog volgen? Zou ik Jezus nog volgen?

Volgen we Jezus om Jezus, of zouden we eender welke weg die naar eeuwig leven leidt die beschikbaar is nemen. Wat die ook zou inhouden?

3 reacties »

  1. @John Miller

    “Dit is zeker niet voor de ‘faint heart’, broeder. Maar dit is tegelijkertijd een duivels dilemma, of anders gezegd de verkeerde vraag kan never nooit leiden tot een goed antwoord.
    Christus heeft de duivel met zijn hel overwonnen. De gedachte alleen al dat de duivel een mens het paradijs zou gunnen is een ernstige onderschatting van het kwade, om nog maar niets te zeggen over de afschuwelijke gedachte dat hij überhaupt God van Zijn troon zou kunnen stoten.
    Nee, misschien net acceptabel voor een melig gesprekje bij een sterke koffie bij Starbucks, of beter nog met een stevig Belgisch biertje ergens in Antwerpen, maar als theologische vraagstelling of als een serieuze intellectuele exercitie ‘of the mind’, maar ook als morele les of christelijke uitdaging, volstrekt absurd.

    Overigens best wel aardig om even kennis van te nemen en ben wel benieuwd wat je eigen gedachten hier over zijn.”

    Inderdaad een beetje absurd dit verhaaltje, Lucifer die mensen het paradijs aanbiedt… Alsof het kwade in staat is om ons het goede te geven. In een universum waar Lucifer God overwonnen heeft denk ik niet dat er zoiets zou zijn als een paradijs, maar ik denk niet dat Rollins daarover specifiek wil nadenken.

    De vraag die mij treft is de vraag of we Jezus volgen en aannemen om ‘gered te zijn’ of om Hemzelf. Of we echt willen ‘God liefhebben boven alles’, of alleen maar dat doen omdat dat de weg is die niet naar de hel maar naar de hemel leidt…

    En stille zaterdag is de dag dat we de tijd herdenken waarin Jezus dood was. De droom van de discipelen was gebroken, hun rabbi was dood,.. Kan er een duisterder ‘nacht van de ziel’ zijn? Het idee dat Jezus de dood zou overwinnen kwam waarschijnlijk niet eens in hen op, alles was gedaan, en lag aan stukken…

    Reactie door brambonius — april 3, 2010 @ 11:12 am

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Brambonius Cools. Brambonius Cools said: http://wp.me/p2khc-a3 Stille zaterdag overdenking (via Peter Rollings) niet voor weekhartigen… […]

    Pingback door Tweets that mention stille zaterdag overdenking (door Peter Rollins) « ‘blog van Brambonius’ -- Topsy.com — april 6, 2010 @ 11:20 am

  3. Heb er nog wat over doorgeborduurd op eigen blog: http://entgegnung.wordpress.com/2010/04/03/ingezonden-uit-nd/

    Reactie door John Miller — april 10, 2010 @ 7:14 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: