‘blog van Brambonius’

juli 24, 2010

Religieloos Christendom?

Ik ben het ‘Jesus manifesto‘ van Frank Viola en Leonard Sweet aan het lezen, een boek dat Christenen terug moet brengen naar Jezus als de absolute kern van het Christendom. Ik moet zeggen dat dat boek best wel confronterend is soms. Los van kleine puntjes van onenigheid zoals ik die met Viola altijd heb (en wss met de meeste schrijvers) raad ik elke Christen aan om het boek te lezen en ermee te worstelen.Ik denk dat het Viola’s balangrijkste werk tot nu toe is, en het is moeilijk om dieper te gaan dan dit.

Ik geef jullie een stukje mee over ‘religieloos Christendom’ (eigen vertaling):

De Christelijke religie is gebouwd op de boom van kennis ven goed en kwaad. De Christelijke religie kan bestudeerd woren door gebruik te maken van dezelfde denkwijzen als eender welke andere wereldreligie. Ze kan worden geanalyseerd net zoals Islam, Jodendom, en boedisme geanalyseerd worden. De moeilijkheid met de Christelijke religie is dat zijn die erbij horen denken dat de de ware kennis over god en kwaad gevonden hebben.

Religie geeft mensen het gevoel dat ze God kunnen controleren. Religie geeft het gevoel dat we God absolut en compleet kunnen begrijpen. We kunnen voorspellen wat de Almachtige morgen zal doen. De Christelijke religie leert ons dat de bijbel ons een antwoord geeft op ongeveer elke vraag die we naar de Heilige teksten brengen. Het probleem met deze manier van denken is dat de Ware God niet in iemand doos kan passen. God zal uiteindelijk altijd uitbreken uit onze menselijke verwachtigen en wat we kunnen begrijpen overstijgen. Elke poging om God gevangen te zetten en hem binnen te rammen en vast te nagelen is een systeem zal uitendelijk falen.

De ware God is een ongetemde leeuw. Hij kan niet geconctroleerd worden. Hij heeft zelf de controle. Toch hebben veel Christenen de bijbel veranderd in een vorm van kennis over goed en kwaad. Ze benaderen de bijbel als ruw materiaal waarbij ze controle kunnen verkrijgen over hun leven, zodat het leven meer begrijpelijk en controleerbaar kan worden, en minder ontmoedigend en onvoorspelbaar.

Dit is een zwaar misbruik van de bijbel. Jezus misbruikte de Schriften niet om controle en voorspelbaarheid te verkrijgen in zijn leven. Voor Hem waren ze een instrument waardoor Hij Zijn Vader beter leerde kennen en wardoor Hij zijn missie leerde uitleven.

(…)

Christendom gaat niet fundamentaal over het volgen van een boek. Het gaat over het volgen van een persoon en het uitleven van Zijn Leven. De bibliotheek van goddelijk geinspireerde boeken die we de Bijbel noemen helpt het best om die persoon te volgen, want ze getuigen van hem.

De bijbel bevat geen plan of blauwdruk om te leven. Het “goede nieuws” was geen nieuwe lijst van wetten, of een verbeterde set van ethische bevelen, of een gewijzigd plan met de laatste toevogselen en correcties. Het goede nieuws was het verhaal van het leven van een persoon, zoals dat gereflecteerd wordt in de apostolische geloofsbelijdening. waar het mysterie van het geloof dit narratief verkondigt: Christus is gestoreven, Christus is opgetaan, Christus zal terugkomen.

Het geschreven woord is een kaart die ons naar het levende woord leidt. Of zoals Jezus het zelf zegt: ” De schriften wijzen naar mij”. Elk deel van de heilige teks ademt dezelfde zuurstof in, Christus. De bijbel is dus niet de bestemming, het is een kompas dat wijst naar Jezus, de hemelse poolster.
Shalom

Bram

3 reacties »

  1. Hoi Bram,

    Als je vertaling de kern bevat van het boek, dan lijkt het me een goed boek. Ik vind het steeds moeilijker een boek ‘zomaar’ te lezen. Ben ik misschien bang om voor de gek gehouden te worden?
    Wat ik bij ‘ontmoetingen’ met mensen niet wil doen, is hem/haar in een hokje plaatsen. Daar heb ik bij boekenschrijvers wel degelijk behoefte aan. Te vaak wordt een geloofstaal gebruikt, zonder dat je echt weet waar de schrijver voor staat of in welke stroom van geloven hij/zij te plaatsen is. Sterker nog, hij/zij kan woorden gebruiken die bekend klinken, maar wat wordt er nu echt mee bedoeld?
    Waarom schrijf`ik dit n.a.v. jouw stukje? Wel, de schrijver zet zich blijkbaar af tegen een bepaalde manier van geloven. Dat bepaalt, zo lijkt het, een belangrijk deel van zijn argumentatie. Maar welke kerken, groepen en wijzen van geloven etc. heeft hij dan concreet op het oog? Misschien mijn Crossroads kerk wel. Wie zal het zeggen. En wat is dan het alternatief dat hij biedt? Een heel individueel existentieel ervaren? Je hebt toch medegelovigen nodig. En als je maar genoeg christenen bij elkaar zet, dan wordt het vanzelf weer een ‘heerlijk’ clerikaal soepzootje, toch?
    Ik zou het boek natuurlijk moeten lezen. Ik zie graag een vervolgartikeltje van je, waarin je ook een beetje ingaat op mijn overpeinzingen. Kan dat?

    Reactie door John Miller — juli 24, 2010 @ 10:08 am

  2. Er zijn twee schrijvers, en van Leonard Sweet heb ik nog niet veel gelezen, maar van Frank Viola wel. Hij is een groot voorstander van organische huiskerken waarin iedereen participeert, en waar ik het soms niet met hem eens ben in zijn ecclesiologie, wordt dat voor mij meer dan goedgemaakt door het feit dat hij gepassioneerd is door de diepe manier waarop hij in die setting Christus heeft leren kennen.
    Qua hokje: postmodern post-evangelisch organische kerk (Frank Viola) en ook ergens postmodern evangeisch voor Leonard Sweet.
    Het is een goed boek om door te lezen en mee te worstelen, maar ik kan het niet voor je zitten samenvatten… Misschien komt er nog wel meer beschouwing van.

    (op één of andere manier blijven jouw comments in spam terecht komen, ik heb echt geen idee waarom)

    peace

    Bram

    Reactie door brambonius — juli 24, 2010 @ 4:05 pm

  3. Ik heb begrepen dat volgend voorjaar de NLse vertaling verschijnt. Da’s goed nieuws, want het is een krachtige en hoognodige boodschap om als individu en als kerk tot ons te laten doordringen. Dank voor je bespreking!

    Reactie door Eric — augustus 20, 2010 @ 7:46 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: