‘blog van Brambonius’

juli 12, 2011

‘Melganzenvoet eten’?

Mijn blog is recentelijk regelmatig gevonden op de zoekterm ‘Melganzenvoet eten’ en aanverwante termen als ‘Melganzenvoet giftig?’, dus voor mensen die zich afvragen of de Melganzenvoet eetbaar is: Ja, absoluut!

 

De melganzenvoet (Chenopodium album, zie foto)  is één van de meest algemene onkruiden op verstoorde en bewerkte grond  in veel gematigde gebieden, waaronder dit deel van Europa. Hij komt bijna overal op waar de grond omgewoeld wordt, omdat hij een eenjarige zaadbankplant is: de plant maakt in zijn korte leven van één seizoen heel veel zaden, die heel lang in de grond kunnen blijven zitten wachten tot te terug boven komen.

Dat de plant eetbaar is is helemaal geen nieuws: Hij wordt al gegeten sinds voorhistorische tijd. De kleine zwarte zaadjes zijn gevonden in oude graven, en ook de bladeren worden al heel lang gegeten door verschillende volkeren, en vroeger ook hier.

Met de zaden heb ik geen ervaring, ze zijn nogal klein frutselig om te oogsten denk ik, maar er zal wel een manier zijn om ze te verzamelen en bewerken die ik niet ken. De plant is trouwens nouwverwant met Quinoa (Chenopodium quinoa), een graan uit de andes dat tegenwoordig in elke biowinkel te vinden is. Maar ik houd het bij de bladeren, die soms in de moestuin meer opbrengst geven dan wat ik oorspronkelijk gezaaid had…

Zoals heel veel andere soorten in dezelfde familie, die ook spinazie bevat, melde- en ganzenvoetsooretn, maar ook bieten en amaranten, kunnen de bladeren heel goed gegeten worden. Jonge bladeren kunnen ook rauw gegeten worden, oudere bladeren worden best gekookt. De bloemen worden als ze jong zijn ook door sommigen gegeten trouwens. Persoonlijk vind ik Melganzenvoet (en de nauwverwante Boomspinazie Chenoposium giganteum) trouwens zelfs lekkerder en fijner van smaak dan de gewone spinazie!

Enkele opmerkingen moeten gegeven worden: zoals bij spinazie, zuring en rabarber moet opgelet worden door het relatief hoge oxaalzuurgehalte, dat voor mensen met reuma een punt van aandacht kan zijn. Verder moet zoals bij veel andere groene  bladgroenten opgelet worden als er teveel kunstmest gebruikt geweest is voor een te hoog nitraatgehalte in de bladeren. En bij verzamelen in het wild moet opgelet worden dat er geen onkruidverdelger gebruikt is natuurlijk…

Maar op zich, de melganzenvoet is even eetbaar als de spinazie die we in de winkel vinden, en op dezelfde manier te gebruiken is maar die volgens mij toch net iets beter smaakt. En op andere manieren kan hij ook gebruikt worden, maar met de zaden heb ik dus geen ervaring zelf.

(Een ander gebruikt van de plant in bepaalde teelten zoals bietenis de plant rond de teelt zetten, omdat bepaalde plaaginsecten als bladmineerders eerder Melganzenvoet eten dan de geteelde groeten…Maar dat is misschien niet helemaal relevant hier)

smakelijk allemaal

Bram

5 reacties »

  1. […] bijvoorbeeld, één van de meest algemene onkruiden van de planeet, is een heel aangenaam smakende wilde spinazie-vervanger, maar ook andere veel ganzenvoeten, en de sterk verwante meldesoorten zijn eetbaar, en sommige […]

    Pingback door Crisisgroenten | De Vuylen Spiegel — maart 2, 2012 @ 3:46 pm

  2. […] bekend zijn als een variant op spinazie, een groente die trouwens in dezelfde plantenfamilie zit. Persoonlijk vind ik de smaak van melganzenvoet zelfs iets fijner dan die van gewone spinazie. Jonge blaadjes […]

    Pingback door Wilde groenten in en rond de moestuin | De Vuylen Spiegel — maart 29, 2012 @ 3:09 pm

  3. Ik vroeg me af of je dit plantje ook ergens kunt kopen. het komt namelijk voor in een recept wat ik heb liggen. Anders ga ik spinazie gebruiken, maar dat is niet authentiek

    Reactie door Clean Cheater — maart 23, 2015 @ 9:12 am

    • Kopen?
      Voorzover ik weet niet. En op dit moment is hij ook niet niet te vinden in het wild…
      (Op zich heb ik wel zaad, zowel van melganzenvoet als van de gekweekte grotere verwant oomspinazie als iemand daar interesse in heeft…)

      Reactie door brambonius — maart 23, 2015 @ 1:08 pm

      • Ik heb wel interesse in zaadjes, is het lastig om ze te kweken?

        Reactie door Clean Cheater — maart 23, 2015 @ 1:43 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

