‘blog van Brambonius’

september 10, 2011

Wat ik 10 jaar geleden schreef over ‘9/11’ (hallo medechristentjes flashback!)

In ver vervlogen tijden had ik een soort van rondstuur-email-dinges die ik op onregelmatige tijden de wereld instuurde onder de naam ‘hallo medechristentjes’  met mijn gedachten over geloof en adere dingen die daaraan gerelateerd waren.  Tot ergens in 2004 heb ik dat volgehouden, maar daarna had ik waarschijnlijk de tijd en de aandcaht niet meer.  Ik heb verschillende keren opnieuw willen beginnen, paar uiteindelijk is het er nooit van gekomen. Toen ik terug begon te schrijven was het hier op mijn blog, en zelfs al ben ik ooit nog een blog begonnen met de naam ‘hallo medechristentjes 2.0′, als meer specifieke nevenblog van deze,dat heeft niet heel lang geduurd… Mijn schrijven is nu vooral geconcentreerd hier,  en momenteel  eigenlijk zelfs meer op de Engelse variant ‘Brambonius in English.

moest iemand het ‘hallo medechristentjes archief’ nog eens willen doorbladeren, het staat hier, in goede oude ASCII-stijl zoals ik die graag gebruikt heb.  Mijn ideëen zijn natuurlijk geëvolueerd over de jaren, en ik zou mogelijk nu sommige dingen anders zeggen dan toen, maar het geeft een beeld van mijn theologische ontwikkeling…

Het stukje dat ik hier terug wil ophalen is nu 10 jaar oud, en dateert van vlak na de aanslagen op de WTC-torens. En ik vind het nog steeds actueel.

 

Hallo medechristentjes,

De afgelopen anderhalve week zijn u en ik via alle mogelijke media bestookt geweest met de terroristische aanslagen in Amerika die heel de wereld geschokt hebben. Heel de wereld behalve mij dan. Misschien ben ik te ongevoelig geworden door altijd naar het journaal te kijken. Het is inderdaad vreselijk onsmakelijk en shoquerend wat er gebeurd is in Amerika vorige week. En eigenlijk zou ik mij meer het leed moeten aantrekken van alle mensen die hun leven verloren hebben, velen wellicht voor de eeuwigheid. Maar ik ben dus het slachtoffer van gewenning vrees ik.
Maar is niet iedereen daaraan schuldig. Hoeveel miljoenen zijn er van honger gestorven afgelopen decennia in Ethiopie, Soedan, Somalie etc waar soms het nieuws zelfs maar vluchtig over ging? Of door aardbevingen, cyclonen, overstromingen, epidemies en andere natuurrampen. Daar kunnen we natuurlijk niemand de schuld van geven…
Door menselijk toedoen dan: hoeveel aan oorlogen, burgeroorlogen,
terrorisme, guerrilla-aanvallen etc in een enorme lijst van landen waarvan alleen het topje van de ijsberg het nieuws bereikt??? Het is allemaal te vreselijk voor woorden… Enorme aantallen mensen zijn de afgelopen tijd gestorven en veloren gegaan in de meest vreselijke ondenkbare omstandigheden. Ik wil het niet kunnen beseffen hoe erg het is ik zou het echt niet kunnen dragen. Maar hebben we ooit wereldwijd (in de westerse
wereld dan toch) een of meerdere  minuten stilte gehouden voor die doden????
Ik kan het mij niet herinneren.

Wat gebeurt er nu? In het grote trotse Amerika is er een hoopje geschifte moslimterroristen die een paar wansmakelijke aanslagen plegen waarbij in totaal een tienduizend doden vallen (ik ken het cijfer niet) en waarbij ook nog eens 2 belangrijke symbolen worden aangetast. Het Pentagon, symbool van de Ameikaanse macht, en dan het WTC, symbool van vrije wereldhandel (liefst in handen van Amerikaanse multinationals…) Logisch dat Bush gekrenkt is, ik zou in zijn plaats ook laaiend zijn! logisch dat er woede is in Amerika vanwege de dood van zoveel Amerikaanse burgers, en vanwege de symbolen van de trots van een trotse natie. Logisch maar daarom nog niet helemaal bijbels te verantwoorden dat er een zondebok gezocht wordt, de mensen die de aanslagen hebben gepleegd kunnen niet meer gestraft worden. Maar logische
woede kan overdreven worden…
Maar: “Laat ons een toren bouwen met een top die tot in de hemel reikt, dan zullen we beroemd worden onder de volkeren” (zie genesis 11:4) zeiden ze in de tijd van de toren van Babel, en die toren zou nooit zo hoog geweest zijn als de TWEE torens van de WTC. Hoge bomen vangen veel wind en overdreven grote torens maken overdreven veel schade als ze neerstorten…
Dat terzijde. Wat mij ergert is dat er constant mensen in onuitsprekelijke ellende sterven, zonder veel reactie, maar nu het per ongeluk Amerikanen zijn is de wereld geschokt. Zijn Amerikanen meer waard dan Albanezen, soedanezen, Amazone-indianen, irakezen of andere volkeren die de pech hebben
niet de wereldmedia te beheersen??

Alle christenen bidden nu vooral voor Amerika. Voor alle Amerikaanse slachoffers, voor vrede in Amerika, voor bescherming tegen nieuwe aanslagen in Amerika etc. Natuurlijk is dat goed. Natuurlijk moet dat. Natuurlijk kunnen we dat niet genoeg doen.
Maar wat met de mensen van pakweg Afganistan? Onderdrukt door het ergste moslimregime ooit, de taliban. Wie heeft ooit de kettingmail gekregen met een petitie waarbij de enorme vernedering van de vrouw in Afganistan werd aangeklaagd? Ik zou bijna nog liever een legbatterijkip zijn dan ginder als
mens (zeker als vrouw) te leven. Trouwens ook op het bezitten van een bijbel staat de doodstraf… De mensen worden er gewoon op vreselijke wijze onderdrukt, in naam van God (of Allah) en in tegenstelling  tot de mensen die in Amerika zijn omgebracht hebben de meeste mensen er hoegenaamd niet de kans om ooit in hun leven het evangelie te horen… En dan darbij nog eens de kans om vanwege Bush een atoombommmetje op de knikker te krijgen omdat datzelfde Taliban regime sympathiseert met een zekere Bin Laden die misschien de aanslagen heeft georkestreerd, en dus tot zondebok is gebombardeerd die zal boeten voor alles. Of daarbij vele onschuldige Afganen zouden sterven maakt niet uit… (trouwens de hele moslimwereld is ook zondebok geworden nu…) En ze kunnen het land niet uitvluchten omdat de buurlanden de grenzen hebben gesloten, terwijl er al enkele miljoenen op de vlucht zijn…
Volgens mijn bescheiden mening hebben de Afganen minstens evenveel gebed nodig. Om maar te zwijgen van alle ander volkeren in miserie…

Wat ik dus wil zeggen, bid voor Amerika, bid voor de getroffen families, bid dat God dit ten goede gebruikt om mensen dichten bij Hem te brengen. Bid voor werrldvrede. MAAR bid zeker ook voor de Afganen, Dat ze God mogen leren kennen, dat hun land terug leefbaar wordt, bid voor bescherming tegen Bush en zijn atoombommetjes. Bid voor alle volkeren die lijden als ze op het nieuws komen, en niet alleen voor Amerikanen omdat die per ongeluk de wereldmedia beheersen… Er is zo mogelijk nog veel ergere ellende in de wereld…

God bless you all
(en alle andere aardbewoners, vooral diegenen die het moeilijk hebben…)
love you people
Bram

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

