‘blog van Brambonius’

september 12, 2011

Gods toorn en de zonde serieus nemen?

Ik krijg soms het idee dat veel van de mensen die ‘de zonde meer serieus willen nemen’ zelf de zonde meer serieus mogen gaan nemen. Als de zonde tot ofwel individuele daden van individuën ofwel tot iets vreselijks waar we sowieso schuldig aan zijn en dus naar de hel gaan (waarbij een leugentje om bestwil even erg is als het uitmoorden van 6 miljoen joden, zigeuners, homo’s en andersdenkenden bij wijze van spreken) blijven we teveel hangen in de wettelijke metafoor van de zonde, die maar één aspect van de zonde is.

De zonde is een kracht die menselijke verantwoordelijk overstijgt en die over de hele schepping hangt, maar die verslagen is door Jezus in de opstanding (Christus victor)… Gerechtigheid is het kwaad ongedaan maken (recapitulatie) veeleer dan simpel de schuldigen straffen.

Gods ‘toorn’ is niet iets dat op zichzelf staat, komt juist uit Zijn Liefde, de zonde maakt Zijn geliefde schepping en schepselen kapot, en hoe meer liefde, hoe meer God die zonde zal haten en willen vernietigen en volledig uitbannen… En durf dat geen ‘onorthodox’ idee noemen, ik heb het van een oosters orthodox christen! :p

(van een comment die ik hier geplaats heb over een discussie die origineel over Rob Bells ‘love wins’ gaat, en gestart is met een artikel dat achter de ND betaalmuur zit en ik dus niet kan lezen. Deze reactie op zwakgeloven is ook zeer interessant!)

shalom

Bram

4 reacties »

  1. Hoi Bram,
    Ik zou je het artikel kunnen bezorgen. Zonde heeft ook met de erfzonde te maken en een keuze maken voor Gods tegenstander. Het lijkt bij jouw nu een beetje tot een abstractie te worden, maar in de hele Bijbel gaat het wel degelijk om het concreet redden van mensen. Niet dat wij dit ten volle kunnen begrijpen, maar denk je dat een niet-gelovige jouw nieuw verworven standpunt beter snapt?

    Reactie door Spoorzoeken — september 12, 2011 @ 7:32 pm

    • Ik zou zeggen dat het en/en is, het redden van de Schepping én van individuele mensen, uit de macht van de zonde en de dood, en van het kwaad en de satan zo u wil. Ik denk trouwens dat ik meer naar een Oosters-orthodoxe visie op ‘voorouderlijke zonde’ neig dan naar Augustijnse erfzonde. : Adam heeft de wereld onder de invloed van de zonde gebracht, die mensen beïnvloedt om zelf te zondigen. Dat mensen bewust wetende wat ze doen een keuze maken voor Gods tegenstander daar ben ik niet overtuigd van, eerder dat ze verblind en gebonden zijn door het kwaad.

      (Achter mijn voor jouw ‘nieuwe’ inzichten zit behalve ‘emerging nieuwlichterijen’ eerder een niet-Augustijnse en ietwat Ooster-orthodoxe paleo-orthodoxie soms… Of dacht je dat ik die ideëen van recapitulatie en Christus Victor zelf heb uitgevonden???)

      Vind jij het puur wettelijke en fatalistische denken over zonde niet ongelofelijk abstract en theoretisch en weinig recht doen aan de vernietigende realiteit van de zonde waar zowel wijzelf in het klein als de wereld in het groot mee worstelen? Het probleem is niet iets abstract, maar een helse werkelijkheid! En Jesus redt ons daarvan, en heeft daar komaf mee gemaakt!

      Jezus is de redder van de wereld, die de zonde, de dood, en het kwaad heeft verslagen in zijn kruisiging en opstanding.

      Reactie door brambonius — september 12, 2011 @ 8:53 pm

  2. Dank voor je verwijzing. En ik vind dat je een belangrijk punt te pakken hebt. Ik vraag me af of de protestantse fixatie met de zonde of liever met het leerstuk rondom de zonde en het eigen behoud – niet teveel is doorgeslagen, zodat ook de rechtvaardigheid van God een enorm gewicht moet krijgen.

    Hoewel ik zelf zonder een dergelijke achtergrond toch ook een knetter-bevindelijke bekering heb meegemaakt met veel zondebesef, vind ik dit leerstuk een vorm van droogzwemmen die ik niet herken. Zowel niet in mijn ervaring als niet in mijn bijbeltje. Het lijkt wel weer een soort extra drempel om mensen van het heil weg te houden. Al is het geen aflaat, of al is het geen extra gave van de Heilige Geest dan is het wel een te weinig zondebesef of besef van Gods gerechtigheid wat mensen van het heil moet houden. Ik vind dit bizar klinken. Zo ken ik mijn Heer toch niet.

    Termen als het recht doen aan Gods gerechtigheid vind ik dan ook al snel neigen naar grootspraak. Hoe kunnen we daarin ooit rechtdoen aan Gods gerechtigheid. Dat kan God alleen. Dit lijkt me een zware overschatting van wat woorden kunnen doen. Ofwel zwaar affirmatief dus. Zij kunnen in deze gevallen geen recht doen, ze kunnen slecht verwijzen om maar een uitspraak van A. J. Heschel te citeren.

    Zo hou je het gesprek boeiend en zinnig, broer! =)

    Het ga je goed!

    Ronald

    Reactie door Ronald — september 12, 2011 @ 8:16 pm

    • Ik begrijp het hoe langer hoe minder. Ik ben nooit gereformeerd geweest, dus op die manier heb ik het nooit gekend, maar mijn gematigde pinkster-roots hebben wel wat Wesleyaanse holiness binnengesmokkeld denk ik.

      Ik zou denken dat het juist erom gaat dat de zonde door Jezus gedragen is, dat de macht van de zonde gebroken is, en dat de hele schepping uit zijn kreunen zal worden verlost. Misschien daarom dat de heel oude ideëen van recapitulatie en Christus Victor mij veel meer aanspreken en voor mij veel dieper gaan dan alle ‘plaatsvervangende straf’ theologiën die voor mij niet bij het karakter van God aansluiten, en een beeld van ‘gerechtigheid’ hebben dat ik zelfs niet kan plaatsen als ik eerlijk ben…

      Je tweede paragraaf, ‘een overschatting van wat woorden kunnen doen’ is er recht op voor mij.

      Reactie door brambonius — september 12, 2011 @ 9:01 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

